Voeding tijdens zwangerschap

Als je zwanger bent of wilt worden, is het belangrijk zorgvuldiger om te gaan met wat je eet en drinkt. Voeding tijdens zwangerschap is iets waar je goed op moet letten. Er zijn een aantal producten die bij een zwangerschap worden afgeraden om te eten of te drinken. Daarnaast is er ook een aantal producten die je (meer) kunt eten of drinken, omdat deze bevorderlijk zijn bij de zwangerschap.

voeding tijdens zwangerschap

Foliumzuur en Vitamine B12

Het is aan te raden foliumzuur (tabletten) te gebruiken vanaf het moment dat je zwanger wilt worden. Het verlaagt de kans dat de baby een open ruggetje krijgt. Het is goed om in de eerste weken van de zwangerschap, tot ongeveer week 10, foliumzuur te blijven slikken. Foliumzuur kan je online bestellen.

Vitamine D

Tijdens de zwangerschap kun je extra vitamine D nemen. Vitaminen D zorgen ervoor dat de botten sterker worden. Om te voorkomen dat je per dag verschillende pillen moet slikken zijn er ook speciale tabletten voor zwangere vrouwen. Deze tabletten bevatten vaak een samenstelling van foliumzuur, vitaminen D en andere stoffen die goed zijn om te gebruiken tijdens de zwangerschap. Vaak kun je bij iedere drogist hiervoor terecht. Je kan vitamine D voor de zwangerschap ook online bestellen.


Voeding tijdens zwangerschap

Je kunt tijdens de zwangerschap de meeste dingen blijven eten. Het is niet zo dat je moet gaan eten voor twee. Houdt de normale porties aan die je altijd neemt en wanneer je trek krijgt neem je wat extra’s. Lijnen tijdens de zwangerschap is niet aan te raden, de kans bestaat dat je niet genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt. Als je het idee hebt dat je te veel aankomt, bespreek dat dan met je verloskundige of gynaecoloog.

Zuivel

Je mag dagelijks 2 tot 3 glazen melk drinken, ook kaas is goed om te eten. Andere typen zuivel zijn ook goed (bijv. yoghurt). Hierdoor krijg je voldoende calcium binnen. Het heeft voorkeur om magere of halfvolle producten te nemen.

Brood

Volkorenbrood zorgt ervoor dat je voldoende ijzer binnenkrijgt. Wanneer je bij elke maaltijd groente of fruit eet neemt je lichaam ijzer makkelijker op. Voldoende ijzer verkleint de kans op bloedarmoede tijdens de zwangerschap.

Vis

Tijdens je zwangerschap is het goed om twee maal per week vis te eten. Het is belangrijk dat je wel vette vis eet zoals haring of paling. Bovendien moet het verse vis zijn. De vetzuren die in de vis zitten zijn goed voor de ontwikkeling van de hersenen en het gezichtsvermogen van de baby.

Vlees(waren)

Tijdens de zwangerschap mag je de meeste soorten vlees, mits deze goed doorbakken zijn. Vleeswaren moeten gekookt, gebraden of gebakken zijn zoals rookvlees, achterham of gerookte kipfilet.

Drinken

Drink voldoende om je vochtbalans op peil te houden. Maak je geen zorgen als je vocht vasthoudt, dat is heel normaal. Gemiddeld kom je daardoor zo’n 2 kilo aan. Ga in ieder geval niet minder drinken, drinken helpt juist extra vocht sneller af te voeren.

Vegetarisch

Vegetarisch eten kan gewoon als je zwanger bent. Het is wel goed om voldoende vitaminen B en ijzer binnenkrijgt.

Wat kun je tijdens de zwangerschap niet eten en drinken?

Nu je zwanger wilt worden of bent is het aan te raden om sommige producten niet meer te eten of te drinken. Het kan zo zijn dat deze producten stoffen bevatten die schadelijk kunnen zijn voor de baby.

Broodbeleg tijdens zwangerschap

  • Eet beperkt leverproducten, zoals smeerworst of paté, op een dag.
  • Ook kun je geen filet american, salami, chorizo en rosbief eten.
  • Het eten van rauwe kaas of zachte kaas is ook niet goed. Zo voorkom je dat je lichaam te veel vitamine A aanmaakt. Te veel vitaminen A kunnen aangeboren afwijkingen veroorzaken.

Vlees eten als je zwanger bent

  • Biefstuk (mits deze goed is doorbakken)
  • Tartaar
  • Carpaccio

Vis eten als je zwanger bent

  • Voorverpakte kant-en-klare vis uit de koeling mosselen rauwe vis of schaal- en schelpdieren, zoals oesters geen roofvissen, zoals zwaardvis, tonijn, haai en koningsmakreel geen paling uit de Nederlandse rivieren.

Drinken tijdens je zwangerschap

  • Koffie: drink maximaal 4 koppen op een dag, omdat hier cafeïne in zit.
  • Alcoholische dranken: Drink geen producten die alcohol bevatten.

10 tips tegen brandend maagzuur

  • Eet liever 6 keer per dag een kleine maaltijd dan 3 keer per dag een bord vol
  • Eet rustig en goed kauwen
  • Neem geen koolzuurhoudende dranken en kauwgom
  • Let op met scherpe kruiden, koffie en sinaasappelsap
  • Eet niet te vet
  • Rust even voor en na een maaltijd
  • Ga goed rechtop zitten zodat je maag niet in de knel raakt
  • Buk niet voorover, maar zak door je knieën als je iets op moet tillen
  • Zet het hoofdeinde van het bed iets hoger of leg een extra kussen neer
  • Gebruik alleen medicijnen tegen maagzuur op advies van je arts of verloskundige



Eten tijdens de bevalling

De meeste vrouwen hebben weinig trek als de weeën beginnen. De kans bestaat dat je misselijk wordt of moet overgeven. Je maag staat namelijk onder druk. Zorg dat je wel iets gegeten hebt voor de bevalling, want je lichaam moet een grote inspanning leveren en het is nog onbekend hoe lang de bevalling gaat duren. Kies bijvoorbeeld voor:

  • Beschuit of cracker met jam of honing
  • Yoghurt met vruchtenmoes
  • Druivensuikertabletjes
  • Appelsap of ander vruchtensap
  • Limonade
  • Ontbijtkoek
  • Thee met suiker
Delen